Een samenleving moet zich zelf af en toe een stipje aan de horizon geven om
de gemeenschappelijke inspanningen op te richten. In Nederland kennen we de
nota’s Ruimtelijke Ordening die een schets van de plattegrond van het land geven
in een toekomst die enkele decennia ver ligt. Investeringen in een Tweede
Maasvlakte of in een Zuidas kennen een vergelijkbare tijdhorizon. Eenmaal op
hoofdlijnen vastgesteld richten burgers, ondernemers, overheden daar hun
beslissingen naar.
De droom van de Olympische en Paralympische Spelen in 2028 is daarmee
vergelijkbaar. Zij geeft aan veel meer richting dan aan de sportwereld alleen.
Het is goed dat dat nu reeds wordt beseft. Het communicatie-instrument kan een
belangrijke schakel zijn. Tussen de verschillende ‘werelden’ die een wezenlijke
bijdrage aan het welslagen kunnen (moeten) leveren. Maar ook tussen de
verschillende generaties die als in een estafette tot aan 2028 het stokje moeten
doorgeven. Communicatie kan zo bijdragen aan een sfeer waarin een overtuigende
meerderheid het gevoel heeft aan eenzelfde doel te werken.
In de expertmeeting Publieke opinie en beeldvorming wordt getracht na een
verkenning van de uitdaging elementen voor de bewegwijzering naar succes aan te
dragen.