S.S. Veendam
Vlak voor het begin van de Tweede Wereldoorlog heeft de
Veendam zich nog zeer verdienstelijk gemaakt. Eerst was het
schip in september 1939 samen met de Nieuw Amsterdam, de
Statendam, de Rotterdam en de Volendam, en ook
de Pennland en de Westernland, druk in de weer met
het vervoer van Amerikanen terug naar Amerika, voornamelijk
toeristen, allemaal mensen die bang waren in Europa vast te komen
zitten. Ze voeren ver boven hun normale capaciteit en de mensen
sliepen overal waar maar plaats was om een matras neer te leggen,
niet alleen in de hutten, maar werkelijk overal.
Op 17 september 1939 deed de Veendam met maar liefst 14
sloepen mee aan het reddingswerk van het door de U-29 onder Otto
Schuhart ten zuidwesten van Ierland tot zinken gebrachte Britse
vliegdekschip Courageous. Het schip had 1259 opvarenden,
waarvan er 518 omkwamen. Van de overige 741 werd het merendeel door
de sloepen van de Veendam gered en overgebracht naar de
escorterende jagers die de torpedering niet hadden kunnen
voorkomen. In een door olie bedekte zee was het een heel moeilijke
reddingsoperatie. Ze pikten zelfs het journaal van de
Courageous op. De Veendam had haar sporen dus
ruimschoots verdiend voordat de oorlog voor Nederland begon.
De Veendam 2 (1923 - 1952), is op 11 mei 1940 in de haven van
Rotterdam door brand beschadigd. Het schip is in 1941 door de
Duitsers gevorderd en in beheer van de Hapag Hamburg-Amerika Linie
in dienst gesteld als logementschip voor personeel van Organisation
Todt in Gotenhafen.
In 1942 in Hamburg aangekomen en in dienst gesteld als
logementschip voor onderzeebootbemanningen.
In 1943, 1944 en 1945 diverse malen getroffen door geallieerde
luchtaanvallen. In mei 1945 gedeeltelijk gezonken en uitgebrand
teruggevonden in Hamburg. In 1946 naar Amsterdam gesleept om bij de
NDSM gerepareerd te worden. Op 21 februari 1947 maakte het schip
haar eerste na-oorlogse reis Rotterdam - New York. In 1953 in
Baltimore gesloopt.
Bron: 125 jaar Holland-Amerika Lijn van G.J. de Boer.